ja_mageia

Culturele sector
Wij zijn gespecialiseerd in de culturele sector.
  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Home Trainingen voor ontwikkeling en loopbaan Kritiek geven en ontvangen
Kritiek geven en ontvangen

Kritiek krijgen is niet leuk, kritiek geven ook niet. Het is allebei wel nodig om goed te presteren. Hoe ga je ermee om?

In sommige werkkringen, zoals bij de televisie, winden managers en werknemers er geen doekjes om en wordt er hard en ongezouten kritiek geleverd. Daar moet je maar tegen kunnen, is de heersende mening. In de meeste bedrijven gaat het er minder hard aan toe, maar dan nog is het voor menigeen knap lastig om niet emotioneel te worden bij het ondergaan van stevige kritiek.

De een klapt dicht, de ander bijt van zich af en een derde barst in huilen uit. Slechts enkelen verstaan de kunst om ontspannen te reageren op kritiek, die toch vaak als een aanval wordt ervaren, en de kwestie weer in goede banen te leiden. Dat maakt dat het geven van kritiek ook niet meevalt. Complimentjes geven is makkelijk, iemand vertellen dat hij zijn werk niet goed doet, is een heel ander verhaal.

Incasseren van kritiek
Waarom kunnen we eigenlijk zo slecht tegen kritiek? En waarom is de een er gevoeliger voor dan de ander? Zoals zo vaak wijzen deskundigen naar de jeugd. Tijdens de opvoeding krijgen kinderen nu eenmaal aan de lopende band kritiek te horen (blijf hier van af, hou je mond, wees nou rustig, wacht op je beurt, eet niet zo vies) en mensen die als kind veel terechtgewezen en bekritiseerd werden, zijn als volwassenen later gevoeliger voor kritiek.
 
Bij het krijgen van kritiek is het belangrijk om onderscheid te maken tussen je persoon en je werk. Hoe beter je dat kunt, des te beter kun je kritiek verdragen.
 

Kritiek niet oppotten
Kritiek geven is evenzeer iets wat we niet graag doen. Wie kritiek wil uiten op een collega voelt zich vaak beschroomd - in de wetenschap dat de meeste mensen er slecht mee kunnen omgaan. Dus gebeurt het maar al te vaak dat mensen hun kritische opmerkingen, hoe goed bedoeld ook, voor zich houden.
 

Aantal bijeenkomsten: 2  van 19.00 – 22.00 uur
 

Klik hier voor een inschrijfformulier

 

Contact gegevens

Bezoek- en postadres:
Laurens Jzn. Costerstraat 15 A
3261 LH  Oud-Beijerland

0186 - 621944
0186 - 620997
info@solon-net.nl

Direct contact

BTW nummer
8110.45.961.B01

KvK nummer
24443126

Referenties