Heb je ooit gehoord van het Heidi/Howard-experiment? Dit fascinerende onderzoek, uitgevoerd door professor Frank Flynn aan de Columbia Business School, onthulde belangrijke inzichten over hoe genderstereotypen ons oordeel beïnvloeden, vooral in de professionele wereld.
Het experiment
In het experiment presenteerde professor Flynn zijn studenten twee verschillende casestudy’s. De helft van de klas kreeg de originele casestudy over Heidi Roizen, een succesvolle durfkapitalist uit Silicon Valley. De andere helft kreeg dezelfde casestudy, maar dan met de naam veranderd in “Howard”.
De uitkomst?
Beide groepen studenten beoordeelden Howard en Heidi als even competent. Echter, Howard werd als veel sympathieker ervaren dan Heidi. Studenten die het verhaal over Howard lazen, beschouwden hem als een slimme en aangename leider, terwijl degenen die Heidi beoordeelden haar als te agressief beschouwden.
Wat was het verschil?
Het verrassende is dat er helemaal geen verschil was in gedrag of prestaties; het enige wat varieerde was de naam. Dit laat zien hoe genderstereotypen ons oordeel over personen beïnvloeden. Onderzoek bevestigt deze bevinding: hetzelfde gedrag wordt verschillend geïnterpreteerd, afhankelijk van of het wordt vertoond door een man of een vrouw.
Traditionele stereotypen associëren mannen met eigenschappen zoals besluitvaardigheid, zelfvertrouwen en vastberadenheid. Vrouwen daarentegen worden vaak gezien als zorgzaam, gevoelig en gemeenschapsgericht. Wanneer een vrouw, zoals Heidi, niet voldoet aan deze verwachtingen, wordt ze minder sympathiek gevonden, terwijl mannen met vergelijkbaar gedrag vaak meer waardering ontvangen.
Genderstereotypering
Dit experiment bevestigt wat al eerder uit onderzoek is gebleken: voor mannen is er een positieve correlatie tussen succes en sympathie, terwijl dit voor vrouwen negatief is. Om succesvol te zijn, moeten vrouwen vaak gedragingen vertonen die als typisch mannelijk worden beschouwd, zoals assertiviteit en zelfpromotie. Wanneer vrouwen deze technieken toepassen, worden ze echter vaak als “egoïstisch”, “agressief” of “moeilijk in de omgang” gezien.
Dit leidt tot een groot dilemma voor vrouwen op de werkplek. Terwijl ze strijden om erkenning en succes, worden ze geconfronteerd met de uitdaging dat hun gedrag vaak door de lens van genderstereotypen wordt bekeken.
Bewustwording en verandering
Het is van cruciaal belang om bewustzijn te creëren over dit onderwerp, zowel bij mannen als vrouwen. Door onze eigen vooroordelen te erkennen en kritisch te kijken naar hoe genderstereotypen zich manifesteren in onze werkomgeving, kunnen we de negatieve impact daarvan verminderen.
In onze interactieve Unconscious Bias workshops, creëren we meer begrip over dit onderwerp en stimuleren we deelnemers zich bewust te worden van hun onbewuste vooroordelen. Daarnaast geven we praktische handvatten mee over hoe hiermee om te gaan (op de werkvloer).
Nieuwsgierig? Neem contact op met Lisa via l.reijmers@solon-net.nl of Chrystal via c.denhartigh@solon-net.nl!